هورمونهای مگس میوه راهی برای درمان دیابت و کاهش وزن در انسان

دستکاری گروهی ازسلولهای تولید کننده ی هورمون درسلولهای مغزی می تواند برکنترل قندخون دربدن موثر باشد. این کشف پتانسیل مهیجی برای تحقیقات بروی داروهای کاهش وزن ودیابت ایجاد نموده است.

در مقاله ای که در شماره ی اکتبر مجله ی Genetics  بصورت آنلاین منتشر گردید، نورولوِژیست های دانشگاه wake forest  به بررسی واکنش پشه میوه (Drosophila)به کمبود غذا پرداختند.

کاهش غذا یا گرسنگی بطور طبیعی سبب افزایش فعالیت پشه های میوه برای یافتن غذا می شود. این حرکت به دلیل تحریکی است که توسط آنزیم AMP- activated kinaseبروی ترشح هورمون adipokineticکه از نظر عملکردی مشابه با گلوکاگون در انسان است، انجام می شود.

این هورمون عملی برخلاف عمل انسولین به عهده دارد و به بدن دستور آزاد کردن منابع قندی یا غذای مورد نیاز برای فعالیتهای بیشتر را می دهد . بدن از انرژی های ذخیره شده ی خود تا زمان پیدا کردن غذا استفاده می کند.

هنگامیکه پرفسور Erik Johnsonو تیم تحقیقاتی اش از فعالیت آنزیم AMP- activated kinaseممانعت کردند، سلولها میزان قند آزاد شده را کاهش دادند و پاسخ فعالیت بیشتر برای یافتن غذا کاملاً متوقف شد. حتی درمواجهه با گرسنگی ، مگس میوه به فعالیتی برای یافتن غذا نمی پردازد. از آنجائیکه 30 درصد ژن های مگس میوه با انسان مشترک است و مغز ما اساساً به روش مشابهی در انتقال پیام فعالیت می کند ، این کشف می تواند برای محققین متابولیک و بخصوص دیابت از اهمیت خاصی برخوردار باشد. پرفسور Johnson  می گوید: تفاوت انسان ومگس در پیچیدگی تعداد سلولهای عصبی آنها است در حالیکه تعداد نورونونهای مگس میوه درحدود صدهزار نورون است انسان تقریباً یازده بیلیون نورون دارد. نتایج به دست آمده از این تحقیقات سبب پیشرفت های پزشکی درزمینه تحقیقات دیابت و ساخت داروهای کنترل و کاهش وزن شده است .

در زمینه ی تحقیقات دیابت:هورمون ادیپوکینتیک در حشرات معادل هورمون گلوکاکون درپانکراس انسان است. گلوکاگون سبب افزایش مقدار قند خون می شود در حالیکه انسولین سبب کاهش قندخون می گردد. مطالعه بروی سیستم گلوکاگون بسیار سخت است زیرا جداسازی سلولهای پانکراس بسیار مشکل می باشد اما سیستم مشابهی که در مگس میوه وجود دارد این امکان را فراهم می کند که راه برای هدف قرار  دادن سلولهایی که موجب آزاد شدن گلوکاگون و آزاد شدن گلوکز در بدن می شوند را بوسیله ی دارو هموار کند و به این ترتیب نیاز به تزریق انسولین در افراد دیابتی کاهش می یابد.

داروهای کاهنده ی وزن :با تولید داروی ورزش و فعال شدن تمام آنزیمهای AMP- activated kinaseدر بدن می توان این فکر را در مغز القا کرد که فرد در حال فعالیت فیزیکی است. ورزش سبب تحریک آنزیم AMP- activated kinaseمی شود، بنابراین دستکاری این مولکول می تواند فواید انجام ورزش را بدون انجام واقعی ورزش نصیب این افراد کند.

دکتر  Johnsonمی گوید: ما در تحقیقی که قبلاً در مجله ی PloS oneچاپ شده است، نشان دادیم که با خاموش شدن آنزیم AMP- activated kinase، مگس های سرکه نسبت به حالت طبیعی مقدار بیشتری غذا می خورند و کمتر به اطراف حرکت می کنند و در نهایت چاق تر می شوند، بنابراین با فعال شدن این آنزیم میتوانیم نتایج عکس تحقیق قبلی را بدست آوریم.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2012/08/120809141448.htm